Knitted kids bandana – strikket bandana til børn

 

søhest og to drenge

The kids loooove animals in any version and shape, but mine are not so fond of itchy scarfs, so to keep the neck warm during winter they and I agreed on this solution together – a cool animal bandana….! I made it in this soft thick cotton and with the snap fasteners that will easily open should the bandana get stuck on something on the playground.

Info and materials: 

Yarn: 40 g (for 1 bandana) of Blue Sky Alpaca Skinny dyed organically grown cotton. Patterns of animals are made of left over yarn, cotton or acryl/cotton.

Buttons: 2 big snap fasteners

Needles: 5,5 mm EU

Gauge: 10×10 cm is approx. 18 stitches x 24 rows

Size and measurements: One size, fits from approx. 1,5 years and up – depending on where the snap fasteners are placed. It is approx. 19 cm long from chin to chest.

Finishing: Fold the bandana on the middle (by the purl row on the knit side) and lay it together knitside against knitside. Sew the borders together leaving 4-5 cm open to be able to pull the whole thing through so it is purlside against purlside and sew the last 4-5 cm together on the knitside. Sew the snap fastener on in each end to get the circular measurement you want to fit the child. Put the bandana in pressure overnight to flatten the borders.

tegning søhest

Pattern:

The bandana is knitted from peak and up towards the neck. Start with casting on 3 stitches. Knit stockinette stitch and increase one stitch in each end of the knit side by knitting 2 stitches in first and last stitch. On purl rows no. 4 and 8 also increase 1 stitch in each end of the row.

The animal pattern starts on knit row 10 (See below diagrams for patterns) and the increasing of 1 stitch in each end of knit rows is continued throughout the pattern. On first knit row, after finishing the pattern, cast on 16 new stitches in the end of the row (incl. the increasing stitch). On the following purl row cast on 15 new stitches in the end of the row, so that you end up having an extra 15 stitches in each side.

Continue with stockinette stitches and increasing with 1 stitch in each end of knit rows for antoher 9 rows on row 10 do a knit row in stead of purl. 

 After this you continue with stockinette stitches on the following 9 rows, but now decreasing 1 stitch on each knit row instead of increasing, by knitting the 2 first and the 2 last stitches together. On the following 2 rows you bind off the first 15 stitches on each row and continue with stockinette stitches and decreasing 1 stitch in each end of knit rows by knitting together the 2 first and the 2 last stitches on the rows. When you have 12 and 8 stitches left also decrease one stitch in each end of these two purl rows. When you have 3 stitches left you bind off.tegning guldsmed

collage grønne jakker

DANSK:

Børnene eeeelsker dyr i enhver udgave eller form, men mine er ikke så glade for kradsende halstørklæder, så for at holde halsen varm i vinteren blev de og jeg sammen enige om denne løsning – en cool bandana med dyr….! Jeg lavede dem i denne bløde og tykke bomuld og med tryk knapper som let åbner sig hvis bandanaen skulle sætte sig fast på noget under legen på legepladsen.

de to sammen striber

Info og materialer: 

Garn: Blue Sky Alpaca Skinny dyed organically grown cotton eller andet bomuldsgarn. Dyremønstre er lavet af garnrester, bomuld eller akryl/bomuld.

Knapper: To store trykknapper

Pinde: 5,5 mm

Strikkefasthed: 18 stitches x 24 rows = 10 x 10 cm

Størrelse og mål: One size, den passer fra ca. 1,5 år og up – afhængig af hvor tryk knapperne sættes på. Længden fra hage til bryst er ca. 19 cm. 

Afslutning og Styling: Sy enderne fast. Fold stykket på midten (så vrangpinden der er strikket på retsiden bliver midterlinien) og læg den sammen ret mod ret. Sy den sammen langs siderne men lad 4-5 cm være åben i den ene side for at kunne vende den og sy så disse 4-5 cm sammen på retsiden med små sting, når den er vendt. Sy tryk knapperne på i enderne så den kan lukkes i den cirkulære størrelse der ønskes og som passer til barnet. Læg bandana i pres natten over for at presse sammensyningerne.

tegning firben

Opskrift:

Bandanaen strikkes fra spidsen under mønstret og opad. Start med at slå 3 masker op. Der strikkes glatstrik hvor der på alle retpinde på hele forsiden tages 1 maske ud i hver ende ved at strikke to masker i første og to masker i sidste maske. På 4. og 8. vrangpind tages ligeledes en maske ud i hver ende af de to pinde på samme måde.

Mønster startes på 10 retpind (se diagrammerne for de tre dyr her på siden). På første retpind efter mønstret slås 16 nye masker op i slutningen af pinden (dette er inkl. udtagningen af 1 maske). På efterfølgende vrangpind slås 15 nye masker op i slutningen af pinden, så man nu har 15 ekstra nye masker i hver ende af pinden.

På næste retpind fortsættes i glatstrik og med udtagning på hver retpind, dette gøres over 9 pinde, på 10. pind, som skulle være vrangpind strikkes i stedet for ret. Herefter fortsættes med endnu 9 pinde, men hvor der nu lukkes en maske af i hver side i stedet for at tage ud, dette gøres ved at strikke de to første og de to sidste masker sammen. På de næste to pinde lukkes nu de første 15 masker af og herefter fortsættes i glatstrik resten af stykket hvor der fortsat tages 1 maske ind i hver side af retpinden. Når der er henholdsvis 12 og 8 masker tilbage tages ligeledes 1 maske ind i hver side af disse to vrangpinde. Når der er tre masker tilbage lukkes alle tre masker af.

Felix closeup striber

 

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *






Comment *